Prosjekt Ibiza 20 Sport del 4

Tre måneder er gått siden forrige innlegg i denne føljetongen, i mellomtiden er både små og store prosjekter gjennomført og dokumentert. Målet mitt har hele tiden vært å skynde meg sakte i ferden mot å gjøre Ibizaen til en rendyrket, funksjonell og pimpet sportsfiskebåt for både salt og ferskt vann.

Vi starter i det små. Jeg har savnet en enkel måte å måle fisk på når vi er på sjøen og fisker lange og brosme. Spesielt for lange hvor det ikke er uvanlig at fisken er lenger enn 120cm byr det på utfordringer da jeg ikke har måleplanke som er lenger enn dette. Løsningen ble et Prorex klistremerke som måler hele 150cm.
Målebånd, 150cm lengde.
Tidligere i vinter monterte jeg et ramfeste foran i baugen for min Simrad NSS9 Evo2. Dette var i størrelse C og ble litt for spinkelt foran i baugen i bølgene på sjøen. Dette har jeg nå bytttet ut med et ramfeste i størrelse D. Dette festet tåler det meste av juling selv i under de tøffeste forhold.
Ramfeste i størrelse D.
Det neste på agendaen ble så en Simrad NSPL-500 VHF antennesplitter. Installasjonen av denne var veldig enkel og intuitiv og jeg slapp da å montere egen antenne for sending av AIS signal i båten.
Simrad NSPL-500 antennesplitter med ledninger.

Ferdig montert. (Jada, kabelrotet, jeg vet....)
Med Covid19 kom også leveranseproblemer fra Sverige, og Simrad dekaler lot derfor vente på seg. Omsider måtte Rolf i Navico rote litt i garasjen og der lå det jammen et par som jeg fikk av han. Relativt enkelt å sette disse på etter omstendig oppmåling og markering med tape på forhånd. I samme prosessen fikk jeg også tilsendt dekaler fra Telmo Control AS som vi har et veldig godt samarbeid med. Resultatet ble ganske så bra synes jeg! 
Oppspjåket sportsfiskebåt på Drammensfjorden.
En ting jeg har ønsket meg lenge er monteringsskinner til dyprigg og stangholdere fra Cannon. Dessverre har det vært bemerkelsesverdig vanskelig å få tak i dette i Norge, her må importøren rett og slett skjerpe seg. Etter å forsøkt å få tak i dette i over et halvt år ga jeg opp og bestilte fra Olssons Fiske i Sverige. Jeg handler helst lokalt og iallefall innenfor landets grenser, men på et tidspunkt begynte jeg faktisk å lure om importøren av Cannon i Norge faktisk ønsker å satse på disse produktene. Uansett, bestillingen fra Sverige gikk knirkefritt og halvannen uke senere var de på plass. Jeg bestilte i første omgang to stk. av de nest korteste skinnene (12 tommer) og en pidestall til dypriggen.
Rask ekspedisjon fra Olssons i Sverige.
Grunnen til å velge 12 tommer varianten og ikke noen av de lenger variantene er rett og slett at jeg skal ha disse skinnene i området mellom de innfelte stangholderne akter og "fotplaten" på relingen.
12 tommers monteringsskinner passer perfekt her.
Jeg vurderte en stund å montere disse med gjennomgående bolter med skive og mutter på baksiden. Dette ville krevd at jeg måtte more hull til inspeksjonsluker på vangen på innsiden i båten. Heldigvis fant jeg ut da jeg boret hullene at tykkelsen på skroget i dette området var så grovt at jeg valgte å gå med de originale skruene som fulgte med sammen med litt Tec-7.
Ferdig montert med pidestall.
Jeg ble veldig fornøyd med resultatet. Dette er en veldig fleksibel løsning hvor jeg enkelt kan fjerne dypriggen med hele pidestallen fra relingen når jeg ikke trenger denne. Så fornøyd ble jeg at jeg bestilte to stk. 2-veis vridbare stangholdere et par uker etterpå. Også denne gangen kunne importør/distributør skryte på seg å ikke ha dette i lager med et par måneders ventetid. Jaja. Da ble det Olssons igjen.
2-veis vridbar stangholder fra Cannon. Fantastisk fleksibelt konsept!
Stangholderne er av det grove slaget og kommer til å bli brukt både under dorging og under fiske med grovt utstyr i sjøen.

Helt siden jeg kjøpte båten har all teaken i båten vært et tema. Ikke bare er det mye av den, men tilstanden er også veldig dårlig. Jeg har undersøkt litt ulike muligheter, både ift. å fjerne en del av den men også å bytte ut med ny kunstteak på dørken. Dette koster en god del og har derfor vært nedprioritert ift. annet og mer viktig utstyr. Så har det seg sånn at jeg av ulike årsaker måtte ha tilgang til bensintanken i båten og i den prosessen oppdaget jeg at det var mulig å fjerne hele teakdørken og bruke kun den originale antidsklidørken under teaken.
Hmm... en idé tar form.
Jeg tar et valg og bestemmer meg for at nå er tiden inne for å gjøre noe med interiøret i båten. En plan blir lagt, jeg vil fjerne all teakdørken, deler av teakdetaljer som den utvippbare sittebenken foran konsollen og de utvippbare sittebenkene på hver side akter. I tillegg bestemmer jeg meg for å fjerne alt annet av teakdetaljer, pusse de ned og beise med sort terassebeis (ja, du leste riktig, sort terassebeis).
Sittebenk foran skal vekk, her skal jeg ha en Igloo boks på sikt.

Sittebenker akter skal vekk.

Luker akter skal pusses og beises.

Luke foran skal pusses og beises.

Arbeidet skrider frem.

Arbeidet skrider frem.

Teakdetaljer klare for pussing.
Videre var det bare å begynne å fjerne dørken. Denne var i tillegg til å være skrudd fast også limt på underside. Jobben med å få løsnet teakdørken gikk likevel overraskende greit, selv om den noen steder satt veldig godt.
Jeg startet i baugen og jobbet meg akterut i båten.

Slik så det ut på undersiden.

Teakendørken fjernet også på babord side.

Og akter....
Som man kan se av bildene, dørken var ikke pen under teaken. Årevis med gammel skitt og limrester måtte fjernes. Her gikk jeg på med høyttrykkspyler, skrubb og en miks med WC-rens, kraftvask og klor. Likevel var misfargingen noen steder absorbert inn i gelcoaten og lot seg ikke fjerne. Vel, det er en fiskebåt tross alt, dette får være som det er foreløpig. 
Fornøyd båteier uten teakdørk i båten.
Det jeg derimot måtte fikse var skadene som oppstod under fjerningen av teakdørken samt tette hullene etter alle skruene.
Eksempel på skadet dørk etter fjerning av teak.

Alle områder ble maskert og sparklet med gelcoat.

Endel reparasjon ble det.

Luka over bensintanken.

Alle skruehull måtte tettes.
Innimellom slagene med teakopprydningen i båten tok jeg meg også tid til å rette opp en skade i relingen på babord side foran. På ett eller annet tidspunkt før jeg kjøpte båten i fjor har relingen fått juling nok til at den ble bøyd innover. Ingen stor sak, men litt irriterende sånn estetisk sett.
Skadet reling før reparasjon.

Planker, tvinger og litt muskekraft var alt som skulle til.

Etter utbedring. Ble (nesten) helt bra igjen.
Som bildene viser, her brukte jeg ganske enkelt noen plankebiter, et par tvinger og litt muskelkraft for å få bøyd relingen tilbake i (nesten) riktig posisjon.

Når det gjelder teakdetaljene, disse pusset jeg altså først ned før jeg vasket med teakrens. Allerede etter pussing og rensing begynte ting å se ganske bra ut og mange ville nok stoppet der og montert dem tilbake i båten.
Rimelig slitt teak før pussing.

Etter grovpussing.

Ferdig pusset.

Påføring av teakrens.

Ferdig renset.

Tørket, etter rens.
Som sagt så ble resultatet ikke verst etter pussing og rens. Likevel, jeg har innført en del sort i båten underveis i oppgraderingen, både dashbordetaljer og kastedekk er sort. Etter å ha forhørt meg litt i diverse båtgrupper valgte jeg å kjøpe et spann med sort terassebeis (tross massiv motstand hos båtfolket på FB). Jeg har alltid vært en særing som går min egen vei så jeg tenkte, hvorfor ikke? Det er verdt et forsøk.
Sort terassebeis.

Beisen påføres med pensel.

Første akterluke ferdig.

Blir da ikke så galt dette?

Teakdetaljer til tørk.
Mens teaken tørket tok jeg meg også tid til å gjøre noen oppgraderinger ved førerposisjonen. De gamle koppholderne i hvit falmet plast ble byttet ut med nye rustfrie koppholdere fra Biltema.
Gamle falmede hvite koppholdere i plast.

Koppholdere fjernet.

Litt pussing måtte til.

Tec-7 for å hindre vanninntrengning.

Voila!
Når koppholderne var på plass var neste gjøremål det gamle ødelagte kompasset. Her hadde jeg i utgangspunktet tenkt å sette inn nytt kompass, men siden jeg mangler skikkelig ventilasjon av rommet under dashbordet så falt valget på å sette inn en lufteventil her i stedet.
Denne skal bort og erstattes med en lufteventil.
Siden jeg ikke fant en lufteventil som passet helt over hullet etter kompasset falt valget på å lage en firkantet detalj i plexiglass som jeg tilpasser med karbonfibertape fra Biltema.
Plexiglass måles opp og skjæres ut.

Ser da ikke så galt ut?

Jeg brukte hullbor til å skjære forsikting ut åpningen.

Ferdig med karbonfibertape.

Nærmer seg....

Resultatet ble greit nok, iallefall i første omgang.
Når det gjelder rommet under dashbordet, her valgte jeg å gjøre litt småfiks også når jeg først var i gang. Den gamle gelcoatmalingen på dørken var sprukket opp og det var litt svikt i dørken når man står på fremsiden av konsollen. Ikke noe problem rent strukturelt sett, helt normal svikt det vil være i en dørk, men jeg valgte likevel å pusse grovt ned på innsiden og stive av med litt glassfiber og polyester.
Innsiden av rommet under dashbordet før tiltak.

Etter pussing, rengjøring og første lag med glassfiber og polyester.

3 strøk senere og ferdig behandlet. Maling får vi ta senere.
Når vi først var i gang under konsollen så smelte jeg likegodt sammen et system for oppbevaring av stenger også. Kjøpte kroker på Bildetma som jeg tredde krympestrømper på for å skåne stengene. Bruke skruehullene fra benken foran konsollen til å feste noen lekter som krokene igjen ble festet på.
Verktøykroker fra Biltema med krympestrømper på.

Ferdig stangoppbevaring under konsollen.

Plass til 6 stenger. Jeg justerte plasseringen i høyden senere og fjernet de to midterste rekkene med kroker.
Når teaken var ferdig tørket startet jobben med å montere ting tilbake i båten. Må si det var en relativt takknemlig jobb og ganske stor lettelse å se at ting faktisk ser veldig pent ut!
Akterluka tilbake i båten.

Nytt utseende i baugen.

"Fotplaten" fikk også et strøk beis.

Båten ferdig innredet med oppgradert utseende.

Gjennomført utseende.

Kastedekket fikk også et strøk sort lakk langs kantene.

Gjennomført med sort farge på alle detaljer.
Alt i alt sier jeg meg svært fornøyd med resultatet så langt. Båten begynner sakte men sikkert å ligne på den visjonen jeg hadde i tankene da jeg hentet en svært medtatt og sliten Ibiza 20 Sport hos Herføl Marina i fjor. Når det gjelder dørken, her kan det hende det skjer noe mer, men dette får vi komme tilbake til senere. Første turen etter oppgraderingen gikk til Tyrifjorden. Ingen fisk på den turen, men utstyret fungerte upåklagelig og det oppgraderte utseendet ble ikke så verst det heller!
"Kontoret" under tur til Tyrifjorden.

Stangholder og dyprigg på pidestall.
Da sier jeg takk for meg denne gang, men bli ikke overrasket om det kommer en ny oppdatering i denne føljetongen utover høsten!

Hilsen Atle

Kommentarer